1% podatku na renowację naszych organów

Zbliża się czas rocznych rozliczeń podatkowych. Prosimy Państwa o wsparcie akcji renowacji naszych zabytkowych organów. Każda złotówka jest ważna i przybliża nas do zwieńczenia remontu. Pomóż odbudować zabytkowe organy i przekaż nam swój 1% podatku

Pomorskie Stowarzyszenie Instrumentalistów „Academia”
ul. Malczewskiego 10-22
71-616 Szczecin

nr konta 06 1249 3826 1111 0010 7261 3998
KRS 0000176175
z dopiskiem: Organy Zdroje

Trudno jest sobie wyobrazić Mszę Świętą lub nabożeństwo bez śpiewania. Tak samo trudno jest wyobrazić sobie śpiewanie bez podkładu muzycznego. A warto pamiętać, że kto śpiewa, ten dwa razy się modli, a kto fałszuje – ten cztery! Niestety nawet najznakomitszy muzyk grający na gitarze lub na innym instrumencie nie jest w stanie oddać tego, co dzieje się podczas pracy organ. Ale prawdziwych organ, nie dźwięku z keyboarda przypominającego organy! My mamy zaszczyt i wielkie szczęście – w naszym bowiem kościele znajdują się dziesięciogłosowe organy z 1865? roku. Organy te zostały wykonane przez zapomniany już dziś zakład Barnima Grüneberga, którego owoce pracy możemy podziwiać w wielu kościołach i salach koncertowych Europy, ale aby organistom gra na naszych organach sprawiała przyjemność, a nie przymus, a słuchaczom fantastycznie słuchało się pięknego brzmienia idealnie działających, a nie rozstrojonych organ, potrzebują renowacji, zachęcamy zatem do wsparcia inizjatywy na rzecz odbudowy tegos pieknego instrumentu przekazując na ten cel swoj 1%

Podobnie jak w roku ubiegłym, równiez i w tym w czasie rozliczania pitów, swoje dużyry będzie pełnić pani księgowa. Szczegóły w wkrótce.

Renowacja Organ


Szczegółowy zakres remontu organów

Jednym ze wskazań pielęgnacji zabytkowych organów jest odpowiednie restaurowanie, oznacza zabezpieczenia i konserwacje historycznej substancji, jak również w danym przypadku – przywrócenie organom stanu oryginalnego, bądź rekonstrukcji oryginalnych części wg historycznego wzorca, szczególnie zaś usuwanie wcześniej wprowadzonych nierzeczowych napraw i elementów budowy. W ramach w pełni odpowiedzialnie utrzymanej restauracji, zostają tylko uszkodzone, albo przez poprzednie firmy przy niewłaściwych naprawach części, elementy wprowadzone, zastąpione właściwymi. Kiedy piszczałki zostaną wymontowane, firma miejscowa powinna pomalować ściany.

1. Demontaż i restauracja wszystkich piszczałek.
Demontaż wszystkich piszczałek i dostarczenie do naszych warsztatów w Munster – Nienberge. Staranne wyprofilowanie i umycie piszczałek. Większe zostaną od zewnątrz wilgotnie wytarte. Dokładne oczyszczenie wszystkich piszczałek drewnianych, wraz z sprawdzeniem szczelin, które z czasem mogły ulec zwężeniu. W miarę potrzeby zostaną doprowadzone do właściwych wymiarów. Zbadanie piszczałek pod względem pęknięć, klejenie iw miarę potrzeby wygładzanie. Pokrycie środkiem ochronnym elementów drewnianych. Sprawdzenie pokryw piszczałek drewnianych na szczelność i ruchliwość. Talkowanie i pokrywanie pokryw skórą./ skórowanie. Restauracja piszczałek metalowych przez doświadczonego wytwórcę piszczałek. Gdzie potrzebne – dolutowanie rolek regulacyjnych głosów i uzupełnienie brakujących. Przywrócenie ruchliwości pokryw zasuwowych. Odnowienie ofilcowania gdzie potrzeba.

2. Przerobienie i nowe lakierowanie piszczałek prospektowych.

Czyszczenie i przeróbka wszystkich części składowych. Czyszczenie wszystkich technicznych części obudowy. Otworzenie wiatrownicy, sprawdzenie i nastawienie wszystkich zaworów stożkowych. Przegląd bloków pod względem rys i pęknięć, gdzie potrzeba wyprężanie. Sprawdzenie całej traktury od strony uszkodzeń. Wymiana niestosownych -łatanych elementów przez nowe, stosowne abstrakty/elementy (części). Usunięcie luźnych nakrętek skórzanych, zastąpienie nowymi -właściwymi. Sprawdzenie wszystkich drutów (cięgna i popychacze) pod względem złamań i pęknięć, oraz wymiana niewłaściwych. Pokrycie środkami ochrony drewna, obudowy drewnianej, zasobnika powietrza, szczególnie elementów z drewna miękkiego. Wybudowanie klawiatury manualnej, która zostanie w naszym warsztacie przerobiona. Usuniecie wszystkich starych okładzin klawiszy i filców, Wyprodukowanie/wyścielenie na nowo wszystkich prowadnic. Nałożenie nowych okładzin z kości wołowych przyciski, klawisze? i ich strony dotykowe. Przerobienie klawiatury pedałowej, odnowienie zderzaków filcowych, gdzie potrzeba. Wbudowanie klawiatur. Regulacja całej traktury dźwiękowej na optymalną ruchliwość. Sprawdzenie traktury regestrowej pod kątem zużycia i uszkodzeń, naprawa uszkodzonych elementów. Regulacja traktury regestrowej na optymalną ruchliwość.Dostarczenie i montaż: nowych szyldów registrów, jak istniejące z porcelany i napisami złotymi.

3. Miech i urządzenia wiatrowe.
Czyszczenie miecha zasobnika powietrza, usunięcie uszkodzonego oskórowania i oklejenia papierowego. Nowe oskórowanie i oklejenie papierem powierzchni miecha jak było pierwotnie.Rozebranie i czyszczenie zaworów przepustowych, Odnowienie zasłony regulatora powietrza. Sprawdzenie całego układu powietrznego na szczelność. Fachowe uszczelnienie skórą miejscowych uszkodzeń pokrycia całego układu. Dostarczenie i zainstalowanie nowej dmuchawy z silnikiem w obudowie dźwiękochłonnej. Obudowa wyposażona w filtr powietrza czerpanego. Pomiary ciśnienia wiatru.

4. Intonacje i regulacje dźwięku.
Wszystkie piszczałki zostaną sprawdzone w dźwiękowni warsztatu i skorygowane. Usunięcie niewłaściwych ingerencji dźwiękowych z przeszłości. Pierwotny obraz dźwiękowy pozostanie nie naruszony. Niedomogi obrazu dźwiękowego i brzmienia będą skorygowane. Zwrot piszczałek do kościoła i montaż. Precyzyjne zabiegi regulacyjne dźwięku na miejscu. Generalne dostrojenie równomierności dźwięków. Wysokość tonacji jaka istniała pierwotnie

Tekst: F. Fleiter mistrz budowy organów

Cykl koncertów Grünebergowskich


Od kilku lat już, nieprzerwanie trwa w naszej świątyni cykl koncertów Grünebergowskich. Przedsięwzięcie współfinansowane przez Miasto Szczecin popularyzuje przede wszystkim dorobek słynnego szczecińskiego rodu budowniczych instrumentów muzycznych – Grünebergów. Celem wydarzenia jest ponadto zachęcenie szczecinian do wspólnego muzykowania w rodzinnej willi znanych twórców instrumentów muzycznych. Obiekt poddawany jest obecnie pracom umożliwiającym wykorzystanie go jako kolejnego ośrodka kultury, w którym mieszkańcy Szczecina, a szczególnie Prawobrzeża będą mogli w przyszłości rozwijać swoje pasje
artystyczne.

Organizacja koncertów jest możliwa dzięki remontowi 120 letnich organów Grüneberga, przeprowadzonemu w 2015 roku przez słynną berlińską firmę organmistrzowską Karl Schuke Berliner Orgelbauwerkstatt GmbH. Zbiórkę pieniędzy na prace restauracyjne wśród mieszkańców Szczecina zainicjowali ks. proboszcz Ryszard Szymanik, Rada Parafialna Kościoła w Zdrojach oraz Pomorskie Stowarzyszenie Instrumentalistów Academia .Obecnie cenną inicjatywę organizacji koncertów kontynuuje ks. Piotr Kurzaj – proboszcz Parafii w Zdrojach. Organy kościoła św. Ducha w Szczecinie-Zdrojach wpisano w roku 2016 na listę zabytków Pomorza Zachodniego.

Koncerty niezmiennie od początku prowadzi p. Andrzej Oryl.

Koncert dnia 10.12.2017 r – godz. 19:00

Gośćmi niedzielnego wydarzenia będą studenci prof. Bogdana Narlocha, mgr Anny Kirschke-Valcarcel oraz mgr Urszuli Stawickiej z Katedry Muzyki Kościelnej na Wydziale Edukacji Muzycznej i Wydziału Instrumentalnego Akademii Sztuki w Szczecinie. Młodzi organiści wykonają między innymi utwory J.S. Bacha, D. Buxtehudego, C. Francka, F.A. Guilmanta, J. Irelanda, J. Jancy, L.J. Lefébure-Wély’ego i F. Peetersa.

Koncert dnia 8.10.2017 r – godz. 19:30

JAKUB KRASZEWSKI – Absolwent klas organów i fortepianu jazzowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie ukończył z wyróżnieniem studia pierwszego stopnia w klasie kompozycji i aranżacji jazzowej dr hab. Krzesimira Dębskiego poznańskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Laureat III miejsca Międzynarodowego Konkursu „Organiści Młodej Europy” w Bardzie (2013), zwycięzca I Ogólnopolskiego Konkursu Improwizacji Jazzowej dla uczniów szkół muzycznych w Gorzowie Wielkopolskim (2013) oraz Konkursu Kompozytorskiego Grohman Orchestra „Klasyczna orkiestra – mała forma rozrywkowa” w Łodzi (2017), w latach 2013–2014 byl dwukrotnym laureatem Stypendium Artystycznego Miasta Szczecina. Uczestniczył też w kursach interpretacji muzyki organowej w Polsce, Niemczech i we Włoszech. W charakterze pianisty i aranżera oraz asystenta kierownika muzycznego współpracuje z Teatrem Muzycznym w Poznaniu przy produkcjach musicalowych.

POMERANIAN YOUTH BIG BAND – Stworzona w roku 2013, zrzeszająca studentów i muzyków profesjonalnych, osiemnastoosobowa orkiestra, od 2016 roku działa w szczecińskiej Akademii Sztuki. W jej repertuarze znajdują się zarówno utwory klasyki jazzowe, big bandowej z lat trzydziestych, jak i dzieła komponowane specjalnie dla tej formacji. Misją nadrzędną zespołu jest przede wszystkim rozwój artystyczny młodzieży osiągany za sprawą wspólnego koncertowania z muzykami zawodowymi, ale także poprzez stworzenie wspólnej grupy, w której muzykuje wiele pokoleń artystów. Orkiestra jest laureatem nagrody Grand Prix konkursu orkiestr dętych i big bandów w Łobzie. Kierownikiem muzycznym formacji Pomeranian Youth Big Band jest Tomasz Licak, saksofonista i kompozytor, absolwent Rytmisk Musikkonservatorium w Kopenhadze. Pomeranian Youth Big Band podczas koncertu organizowanego w kościele św. Ducha w Szczecinie Zdrojach przedstawi 8 października 2017 roku, o godzinie 19.30 program, w którym rozbrzmiewać będą popularne utwory jazzowe, pisane między innymi dla takich gwiazd estrady jak Liza Minelli,
i Frank Sinatra.

.: Zobacz zdjęcia…

Koncert dnia 11.06.2017 r – godz. 19:30

Zaprezentował się stworzony w 2016 roku przez studentów i absolwentów akademii Sztuki w Szczecinie kwartet klarnetowy Con Fuoco wykonuje zarówno muzykę klasyczną jak i aranżacje popularnych utworów muzyki rozrywkowej. Instrumentalistów grupy połączyła pasja do wspólnego muzykowania oraz zamiłowanie do pięknego instrumentu dętego drewnianego, jakim jest klarnet. Zespół tworzą: Marek Pytlak – klarnet I, Małgorzata Socha – klarnet II, Viktoria Trikilewicz – klarnet III i Magdalena Sapalska – klarnet basowy.

Bartłomiej Pudło – organista i dyrygent parafii pw. św. Kazimierza Królewicza w Policach. Absolwent klasy organów prof. Bogdana Narlocha Akademii Sztuki w Szczecinie. Muzyk brał udział w wielu kursach interpretacji oraz improwizacji organowej. Wielokrotnie koncertował w kraju i za granicą.